Moderkort till Intel Core i7 14700K 3.4 GHz 61MB

Permalänk
Medlem

Moderkort till Intel Core i7 14700K 3.4 GHz 61MB

Sitter idag med ett gammalt system där pcie-porten gått hädan efter en bios-uppdatering så nu är det iGPU som gäller igen.
Med gammalt menar jag ett Asus P8Z68-Vpro och en Intel i7 2600k (gen 2 och socket 1155), har fungerat utan problem i över 10 år dock.

Eftersom det blir både ny processor och nytt moderkort samtidigt så vill jag ha ett kort som är kompatibelt med gen 14 från början så man inte står där med det faktum att jag måste uppdatera bios för att kunna starta datorn med gen 14-cpu.
Har idag 5 hårddiskar via SATA, systemdisken är en Velociraptor 10k rpm men ska bytas ut till en 2tb EVO 870 SSD Sata som köptes innan fadäsen med gamla kortet.

Spelar inget utan det är Lightroom, Photoshop och Davinci Resolve som används mest. Bild och videoredigering mao där AI-verktygen i Adobe-programmen dessutom börjar bli lite väl mycket för nuvarande datorn.
Så kraven för det nya moderkortet är gen 14-kompatibelt utan bios-uppdatering och minst 5 st SATA.
Prismässigt max 4000:-.

Tar tacksamt emot tips.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag på Asrock i den prisklassen. Deras Riptide hade jag personligen köpt om jag inte köpt det jag har.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10880000

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ovanstående länk/moderkort var jag också inne på ett tag, dock detta Gigabyte har fått bra kritik https://www.inet.se/produkt/1904156/gigabyte-z790-aorus-elite...

Bägge kortet har rejäla VRM som går svalt, men Gigabyte kortet har en aning mindre lulllull, och 6 SATA portar
För egen del behöver jag inte några SATA portar alls och dessa är ju nästan på utdöende numera liksom HDD och 2.5" sata SSD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ovanstående länk/moderkort var jag också inne på ett tag, dock detta Gigabyte har fått bra kritik https://www.inet.se/produkt/1904156/gigabyte-z790-aorus-elite...

Bägge kortet har rejäla VRM som går svalt, men Gigabyte kortet har en aning mindre lulllull, och 6 SATA portar
För egen del behöver jag inte några SATA portar alls och dessa är ju nästan på utdöende numera liksom HDD och 2.5" sata SSD

Det är ett av korten jag kikat på, har även sneglat mot MSI Tomahawk Max men iaf hos Inet verkar det vara bristvara på just Max-korten.

Har 5 stycken mekaniska diskar idag som mer eller mindre behöver bytas ut till större då det börjar bli knapert med utrymme plus att de hängt med ett tag, har ganska mycket Raw-filer och kommer bli en hel del videoredigering så hdd-utrymme behövs. Blir WD Gold vad tiden lider. Så vid köp av större diskar bör jag kunna få ner antalet diskar men det ligger en bit bort i tiden. Har även en 2 TB SATA SSD som jag köpte strax innan datorn började krångla. Molnlagring är inte att tänka på då uppkopplingen lämnar en del att önska om man säger så.

Nu verkar det dock bli mer eller mindre en ny dator med nytt chassi, moderkort, cpu/cpu-kylare, ram och psu. Flyttar över diskarna och för stunden kommer jag nog köra vidare med SSDn som systemdisk. Inet får bygga ihop den.
Börjar mao bli läge att skapa en tråd i köpråd istället.

Permalänk
Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt i stort sett bestämt mig för antingen det eller Pro Z790-A Max WIFI men nu har Inet alla Max-kort som beställningsvara och 10 arbetsdagar leverans, vänta 3-4 veckor på leverans av dator vette sjutton om jag har tålamod till så för stunder ligger vanliga Tomahawk i datorbyggaren.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett https://www.inet.se/produkt/1904156/gigabyte-z790-aorus-elite... idag, väldigt gediget och tungt kort ca 3 kg, stora kylflänsar, VRM 16+1+1, PCB 8 lager, wifi7, första M:2 platsen stjäl inte PCI lanes från PCIe platsen för grafikkort som så många moderkort gör. Har allt jag behöver...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300